yoerivandenoort.reismee.nl

Ayibo!

Ayibo! Dat zijn we hier... en overal hoor je het Ayibo, Ayibo. Het betekend blanke en iedereen wilt dat dat je even aandacht aan ze geeft.

De afgelopen paar dagen hebben we rondleiding gehad in nigeria en de gebruiken geleerd. Zo ben ik erachter gekomen dat heel veel dingen die wij als nederlanders over nigeria denken niet waar zijn. Zo is het hier echt veilig en de mensen zijn echt super aardig, alleen moet je wel goed blijven opletten...

1 ding dat niet veilig is zijn de auto's... de mensen hier kennen GEEN APK dus we hebben al een paar keer met 6 man in een taxi gezeten en ook zijn ze niet echt comfortabel. Enige wat hier op de auto moet werken is de claxon. De rest maakt niet uit, niemand kijkt er toch naar, zelfs de politie niet en al zouden ze het doen dan geef je ze 100 nira (50 cent) en je mag door rijden. 1 keer hadden we zelfs een taxi die gewoon halverwege pech kreeg, nu was deze man de nationale held van nigeria, want hij stapte op zen dooie gemakkie uit de auto... deed de klep open en ging midden op een drukke straat een poging doen om zijn auto te repararen.

Na dat we onze eerste ervaringen hadden gehad met de taxi's kregen we onze eerste lessen in afrikaans eten. Wat ze hier heel veel eten is rijst met peppe en als je jullie geen idee hebben wat peppe is... wij noemen het sambal. Soms hebben we ook wat anders zoals plantin, dit is gebakken banaan en dat is echt lekker. Maar voor de rest kennen ze hier 2 soorten smaken en dat is smakeloos en extreem heet. Dus wat dat betreft is het wel wennen, maar we kunnen ondertussen al aardig wat eten weg werken.

Uiteinderlijk zijn we vrijdag naar Ilesa gereden waar we naar ons gast gezin zijn gegaan. We kwamen daar aan rond een uur of 8 en het was al donker. Toen we de straat (lees: blubberweg) opreden stopte we naast een vrij leuk huis, het was tevens het enige huis met licht op dat moment. Om het huis was een grote tuin omringd door een hek. Achter de poort van het hek stond een man keurig in pak en hij stelde zich voor als Akin. We dropte snel onze tassen in onze kamer en gingen naar mevrouw fakande (mamma). Deze vrouw zorgt voor ons en regelt alles voor ons. Onze projecten en ons eten enzo. Na een bord macaroni gingen we naar terug naar ons huis. Waar we de zelfde Akin in een hempt en boxer op de bank aantroffen.

Akin is 25 jaar oud en werkt als ICT manager voor de overheid. Zijn vader is vorig jaar overleden en hij heeft het huis geerft en omdat hij zich eenzaam voeldt heeft hij zich aangemeld als gast gezin. Nu wil ik 1 ding over deze man kwijt en dat is dat hij echt een baas is... hij moet om 9 uur op zijn werk zijn... dus gaat hij om 9 uur weg van huis. Koken doet hij niet want dat haalt hij ergens op straat en TV is zijn alles. Lars en ik hebben dus vrij veel van hem weg :D Verder gaan we hem helpen met het verven van zijn huis en her een wat dingen opknappen.

Het huis verder is echt super cool. We hebben een eigen kamer met douche (die het niet doet) dus we moeten elke ochtend naar de put achter in de tuin om daar 2 emmers water te halen om zo te kunnen douchen enzo.

Vandaag hebben we kennis gemaakt met LIHOC dat is de organisatie waar we voor werken en we gaan de komende dagen een school uitkiezen om daar les te gaan geven maar daar meer de volgende keer over.

Hoop snel weer wat te kunnen schrijven maar door stroomstoringen is het lastig om op internet te komen. Ook hem ik heel wat mensen gesmst en gedaan maar mijn nigeriaanse nummer vind nederlandse nummers niet zo tof ofzo want een handje vol mensen ontvangt maar wat... dus mocht je nou denken 'Hey! waarom stuur je mij niks' ik heb het vast geprobeerd maar je hoort tot de mensen die niks kunt ontvangen.

Mis Nederland wel hoor, vooral het eten. Maar dit is tot nu to zn gave ervaring.. waar ik nog uren over kan door schrijven.

gotta go now... see you soon en thanks voor alle reacties bij het vorige bericht

Reacties

Reacties

Els

Emmers water halen om te douchen? Ik ben echt geen luxe-meisje maar liever jij dan ik haha. Als ik dat zo lees kan ik me trouwens voorstellen dat je het eten in Nederland mist. Maargoed misschien verlies je wel een paar kilo ;) :P Klinkt iig alsof je het naar je zin hebt daar, zal vast een bijzondere ervaring zijn. Kijk al uit naar je volgende verhaal! X

diana

Hey yoeri, fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan! BEn benieuwd naar je volgende verhaal. En vind je die plantin echt lekker? Ik vond het echt niet lekker maar kreeg het bijna iedere dag. KUzz diana

Odin

Lekker bezig gozert! enjoy! en tof om je verhalen te volgen/

cock & jaap

Hallo Yoeri, hoorde afgelopen donderdag dat je in Nigerie zat en inderdaad daar hebben wij zo onze gedachten over. Gelukkig heb jij het goed getroffen, en ik vind het bijzonder moedig van je om dit te gaan doen. Het zal zeker je leven verrijken. Ik wens je heel veel succes en zal je zeker volgen!
Groetjes Cock

Martin en Cynthia Langendoen

Hoi,
Wat knap dat je dit avontuur aangaat. Jij liever dan ik maar zal je verhalen zeker volgen. Erg leuk om te lezen. Heel veel succes allebei.
Groetjes Cynthia ( en Martin)

stacey

Heeey! Echt super tof om te lezen! Ik kijk uit naar je volgende verslag! heeeel veel plezier! Liefs, stees

Wouter, Nicole & Aisha

Klinkt allemaal super en heel positief! Wij wensen je heel veel succes met het uitkiezen van een geschikte school maar volgens ons begin je niet alleen nigeriaans te praten maar ook te schrijven (hahahaha).
Dikke kus van ons 3tjes en tot horens/schrijvens

Oma & Opa

Lezen je verhalen met grote belangstelling en zijn blij dat
alles zo goed verloopt en dat je het naar je zin hebt!!!!
Jij redt het daar wel. Oma is niet meer zo ongerust.
Hebben ze daar niet zoiets als komkommer dat helpt als
je "hot"gegeten hebt. Sukses, zien uit naar je volgend
verhaal.
Groetjes en hou je taai !!!

Roland Mulder

Dude!!!

Haha Ayibo!....te mooi.
Geweldig toch dat het belangrijkste aan een auto de claxon is in Nigeria, terwijl hier in NL het aantal watts en Db uit de woofer en speakers komen het belangrijkste is...haha zo`n verschil.
Wat een baas idd die Akin, chillen in zijn house-kloffie i get the picture).
Ben blij dat ik nog voor je kon koken de laatste keer dat je bij ons was, nadat ik zie wat je eet, maar moet toegeven het is wel een ervaring en belevenis wat je daar allemaal proeft.

Dude , kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
Pas op en take care! Grtz

Kevin - Travel Active

Dag Yoeri,

Hoe gaat het? Wat een ervaring zal het zijn voor jullie.

Ik hoop dat jullie goed zijn opgevangen door Dupe en de rest van het SYTO team. Ben benieuwd hoe het vrijwilligerswerk zal verlopen.

Veel succes deze week!

Groeten,

Kevin
Travel Active

iris,bas,anita en glenn

hoi Yoeri
als eerst wat kan je het geweldig opschrijven
zo te lezen heb je het aardig naar je zin succes met het lesgeven en tot de volgende stuk
groetjes

je muttie

Hoi jongen,
Fijn dat jullie goed bij Akin passen, qua interesses.
Hoop voor jullie dat de schoolkinderen jullie met open armen ontvangen en veel van jullie kunnen leren. x x

Celine

Jooooo AYIBO! haha eindelijk kan ik je verhalen lezen! eerst op kamp en toen begaf mn laptop t ;( ..ik zie je in gedachten helemaal voor me daar! hahaha echt priceless ook hoe je erover schrijft!!!! schattepatatje of nu moet ik natuurlijk zeggen ''rijstekorreltje''..ik kijk uit naar je volgende verhaal! KUSSSSSSSSS

Jurrien van derVecht

Hey Yoeri, mooi dat je deze reis maakt! Geniet ervan!

Riet P

ha yoeri en lars
Ja dan is het hier iets anders met taxi s.Maarja je kan niet alles hebben he.
Lekker eten een beetje pittig maar een kniesoor die daar oplet , ik hoop dat het allemaal nog goed verloopt en dat het op die school allemaal een beetje goed gaat lopen want dat zal best wel indruk gaan maken op jullie maar wij kijken uit naar het volgende verhaal en waarschijnlijk Foto s. Ben en Riet

cees pape

hoi yoeri
wat een avontuur ga je te gemoet ik ben benieuwd hoe dit
verder gaat ik vind je nu al moedig,ik volg je met veel belangstelling
gr.cees

Tjarda

Hee Yoeri,

Wat leuk om te lezen allemaal! Fijn dat je het naar je zin hebt. Wat een ervaring!
Ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Groetjes Tjarda

rietp

hallo kanjers hoe is het bij jullie ,waarschijnlik heel druk en wie weet geen internet maar we hebben geduld wachten af voor het volgende avontuur. Ben en Riet

Jane

Hey drollerige krullebol !
Wat een heerlijk verhaal weer.......en idd zoals je mams al schrijft....wat leuk dat jullie zo bij elkaar passen ! Ja gozer, kan me voorstellen dat je het eten hier mist maar weet zeker dat dat weer helemaal goed gaat komen als je weer thuis bent. Geniet van je avontuur, leer er van want deze ervaring neem je je hele leven mij !
Dikke knuffel,
Jane
XXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active