yoerivandenoort.reismee.nl

Spaarvarkentjes!

Jaja hier weer een verhaal uit de jungle...

Alles in nigeria draait om geld... en omdat wij er volgens hun genoeg van hebben, zijn we spaarvarkentjes voor hun :) Zo moet steeds maar weer opletten of je niet opgelicht worden. gelukkig hebben we bijde ons bekkie bij en hebben we geluk gehad.

Afgelopen dagen in ilesa waren echt super leuk.Zo hebben we hebben eindelijk onze keuze kunnen maken uit 3 scholen. De eerste school heette potter and clay en is een vrij nieuwe maar moderne school met veel potentie. De tweede school was een school die een eind rijden was van ilesa maar zag er echt geweldig uit. We zouden daar een eigen klas krijgen en daar eten enzo leek ons echt super gaaf. Tot we te horen kregen dat we daar in een hostel moesten zitten en dat wilde we niet... zeker niet nadat we het hostel gezien hadden. De 3 broers kak-ker-lak hadden hun koffers blijkbaar ook gepakt en waren daar met 20 andere gaan wonen, zo smerig was het. De 3de school ligt tegenover ons gast huis, dit leek ons de beste optie hoefde we niet ver te lopen en waren we ook niet laat thuis. Echter toen we binnen kwamen zagen we dat er her en der een kind werd geslagen. Daarom hebben we toch maar voor de eerste school gekozen. Op deze school hebben we nu een computer lokaal gebouwt en gaan daar IT les geven en we hebben daar binnekort ook internet dus word het wat makkelijker om vaker wat te typen enzo.

De eerste dag dat we daar waren hebben we beetje met de kinderen gepraat en ze mochten ons vragen stellen... en die kregen we. Zo vinden ze het heel raar dat we lippenstift op hebben. Na een korte uitleg dat onze lippen gewoon van nature rood waren konden we een rondje maken op de school. De school zelf is meer een basisschool maar de kinderen leren echt super vroeg moeilijke dingen. Zo zit er een mannetje daar op school die 1,5 jaar is en zijn eigen naam al kan schrijven en tot 20 kan tellen en schrijven.

Na het rondje door de school ging ik naar basic 2 dat zijn kinderen van 5 tot 7 jaar en heb daar 1 uurtje engelse les gegeven. Het mooie van deze klas is dat kinderen soms gewoon echt olie dom zijn en andere echt super slim zijn, maar dat de leraren toch aandacht blijven geven aan de kinderen ookal doen ze het 5x fout. Waar ik soms nog wel beetje moeite mee heb.

na het uurtje engelse les werden lars en ik bijde gevraagd om te helpen in basic 4, dat is dus rond de 9-12 jaar en de kinderen hadden vragen over de ruimte en de tijd zones. Nu hebben lars en ik daar bijde niet voor geleerd... maar we weten er meer over dan de leraar die daar voor de klas stond. Die na een goede 5 mins notities aan het maken was van onze les... GENIAAL :D

Volgende dag zijn we naar een goud mijn geweest. De man van de directrice vind ons helemaal de bom en hij werkt als ingineur voor allerlij projecten. En aangezien onze PC's er nog niet waren hadden we wel ff tijd om mee te gaan. We waren net bobo's in de bush. Tot onze enkels in de blubber en gaan door de rimbo, op naar de mijn. Eenmaal daar aangekomen kwamen we er achter dat de mijn nog in opbouw was en dat ze nu aan het pijlen waren hoeveel goud er in de grond zit.

Veder zijn we nog naar een Sacred Forrest geweest, dit is een heilig bos waar niks gedood mag worden, jammere was dat dit ook voor de muggen gelde en deze mocht je dus niet doden. Uiteraard hebben wij ayibo's daar scheid aan en liggen er nu een tiental muggenlijkjes begraven onder heilige grond :)

Qua eten was deze week goed, we hebben er een zoveel mogelijk een westerse week van proberen te maken door patatjes te bakken, wat ze hier overgens helemaal niet lekker vinden, en heb ik een pot mayonaise weten te scoren. Verder gaat spagetti en macaroni er goed in. Akin doet af en toe ook een poging om voor ons te koken maar veel verder dan noodels met peppe komt hij niet, alhoevel het mooi blijft om lars te zien zweten op zijn neus, oren, lippen en wenkbrauwen ;)

Voor akin ga ik dit keer week een apart stukje schrijven, want deze man blijft ons keer op keer verbazen. Zo was hij vanmorgen zijn auto aan het opwarmen door de versnelling in neutraal te zetten en dan vol gas te geven haha. Zijn 'ooms' komen om de dag langs om het huis schoon te maken en water te halen dus dit hoeven we niet zo vaak meer te doen. Toch blijven wij hem ook weer keer op keer verbazen. Zo hebben we een hangmat opgehangen waar hij van stond te kijken en snapt hij sommige van onze gewoontes niet... blaakbaar douched niemand hier in de regen...

uitgaan in nigeria is ook echt te mooi, zaterdag zijn we naar een bar gegaan. waar we ze geintroduceert hebben in het biertje ketsen..Dus 3 nigeriaantjes zaten onder het bier omdat ze hun vinger in het flesje stopte. Dus ze zouden ons wel ff leren dansen... maar dat kunnen wij dus ook gewoon... bijna idere mongool kan het. enige wat je hoef te doen is gek met je armen te zwaaien en lomp doen op de maat van de muziek. Uiteraard raakte ik daar gebleceerd en heb ik gisteren heel de dag niks kunnen doen omdat ik men rug verdraait had :(

Dit was het wel weer zn beetje voor vandaag, veel mensen vragen om foto's maar de PC's waar ik nu op zit is niet veilig en vertrouw het dus niet. Zo open ik ook mijn mail niet enzo. dat doe ik pas als er op onze school internet is. Over het sms verhaal is het nu duidelijk.. ik kan alleen smsen naar mensen die KPN/Hi hebbe, rest ontvangt helemaal niks van mijn nigeriaanse kaart.

Tot snel weer en bedankt voor alle leuke reacties.

Owja ik begin al redelijk zwart te worden op men rug maar dat komt omdat ik op een vilstift heb geslapen vannacht dus dat is er binnekort weer vanaf.

Reacties

Reacties

Phaye

Echt waar fntje... een stift? xD

Yoeri

Ja had er gisteren iets mee opgeschreven in bed en daarna was ik hem kwijt... maar heb hem dus gevonden :P

Sven

Ge-ni-aal! Leuk geschreven. Zonde van het bier trouwens ;) Veel plezier met lesgeven daar. Maar nou ben ik ook wel benieuwd wat de docent dan heeft opgestoken van jullie les. Groeten uit NL en van Len een dikke kus!

Riet

ha kanjeZo dat is een heleboel nieuws zeg .
Ja een eigen klas en eten ,ja daar moet je dus wat voor over hebben,een kakkerlakje of zo.
Ja en niet ver lopen is ook een optie maar kon je daar niets aan doen ,aan dat meppen?.
Onvoorstelbaar van dat mannetje , bij ons heet dat hoogbegaafd.
Dus nu weten jullie waar die goudmijn is , wel handig denk ik .
nou jullie worden daar toch wel wat verwend wat schoonhouden van en het water halen maar ik den dat jullie het verdienen
Wij hebben wel in de gaten dat jullie je zelf wel goed vermaken .
Geniet er maar van kijken uit naar het volgende verslag , groetjes Ben en Riet

je muttie

heb echt uitgekeken naar je stukje. Veel succes met lesgeven, gelukkig IT en geen nederlands. Je scoutingervaring komt zo te lezen goed van pas. Oh ja, je auto is goedgekeurd voor Nigeria, de claxon doet het.
groetjes en een knuffel van Karel.

Wouter, Nicole & Aïsha

nou, jullie maken zat dingen mee zo te lezen. Geniet er maar van is alleen maar goed voor dat rugzakje!

Groetjes van ons 3-tjes

Els

Nou ik ben wel benieuwd naar die Nigeriaanse dans. Ik zeg: Demo als je terug bent!!! :P X

bas anita iris en glenn

hai
wat weer een leuk stukje op een stift slapen lijkt mij niet lekker hihi veel plezier met les geven
groetjes

Ankie Meijer

Hoi Yoeri,

Leuk je verhaal te lezen.
verder nog veel plezier en kijk uit.

groetjes je tante Ankie

Maaike

Yoeri!
Leuk je verhaal te lezen! Succes en vooral veel plezier met het leven daar. Kijk uit naar je volgende verhaal :)
Greetzzz

manon

leuk verhaal heb je geschreven,ik kijk nu al uit naar je volgende bericht ! :) xx

Jane

Ppppffff......dat zal zeker niet makkelijk geweest zijn om te zien dat die kinderen daar geslagen worden ! Moeilijk te bevatten ook lijkt mij.....zeker als je dan op een andere school komt waar blijkt dat daar heel anders wordt omgegaan met die kids. Anderhalf en dan al zoveel kunnen.......of moéten.....dat kan natuurlijk ook.
Het zal ook zeker wel een aparte ervaring worden als je idd eenmaal voor de klas staat......wie had dat ook gedacht.......meester Youri.......whahahahaaaa !
Hier gaan we zo aan de soep mét een klein beetje peppe.
Liefs vanuit een zonovergoten Hellevoet !
XXXXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active