yoerivandenoort.reismee.nl

Akonni

Dat is mijn nieuwe yoruba naam, die ik paar dagen geleden heb gekregen. Het betekend in het engels 'special person' dus het past wel aardig.

Het heeft eventjes geduurt voordat ik weer tijd had om wat nieuws te schrijven. Dit aangezien we een best druk weekje hebben gehad. Maar dat betekend ook weer dat ik weer meer te vertellen heb :D

Vrijdag waren we uitgenodigd om bij de directrice van onze school te komen eten. Ze wonen op een boerderrij buiten Ilesa en we zouden worden opgehaald door 1 van de chauffeurs van de school. Toen we ernaar toe reden zagen we zo ontzetten veel grote huizen dus onze hoop schoot toch wel omhoog dat we een luxe etentje zouden krijgen.

Toen we eenmaal aankwamen bij het landgoed, stond er een vrij groot maar oud huis waar ze woonde met heel de familie. Vader, moeder en 3 kinderen. het huis vanaf de buitenkant zag er niet uit maar vanaf de binnenkant zag het er schitterend uit. Na een goede maaltijd besloten we te gaan voetballen met de kinderen en toen we buiten kwamen achter het huis was daar de verrassing van de dag. Een landgoed zo mooi dat je alleen op discovery channel ziet, het leek wel een savanne, enige wat nog ontbraken waren de dieren.

Wat bleek nou dat de boerderrij ongeveer een jaar geloten was geweest omdat het personeel niet zo eerlijk was en dus was alles een beetje verwilderd. Maar dan nog wat het schitterend.

Ook is er vorige week is er een nieuwe vrijwilliger in Ilesa komen te zitten, een duitse dame. En wie zijn wij om deze dame niet eventjes rond te leiden in Ilesa! Dus we zouden eigenlijk met zijn 3en gaan zwemmen de volgende dag (Lars, Emmanuel (Iemand van livinghope care die ons over heen brengt en rondleid) en ikzelf) dus dachten we we vragen haar ook maar mee, is wel zo leuk.

Normaal zouden we gaan zwemmen in royal park dat is hier in de buurt zn 15 mins met de taxi en je bent er... maar omdat daar wedstrijden waren moesten we naar een ander zwembad en emanuel wist wel waar. Nadeel van emanuel is dat hij het inschattings vermogen heeft van een goudvis wanneer het op tijd aankomt en als hij dus zegt dat het 30 mins rijden is naar het zwembad met de bus is het dus in werkelijkheid; 30 min wachten op emanuel, 30 min wachten op de bus en vervolgens 1 uur rijden.

Eenmaal bij het zwembad aangekomen bleek het 1 van de meest luxe hotels te zijn hier in de buurt, vergeleken met nederland is het nog steeds niks maar het was er schoon en dat is voor ons al een plus punt. Het zwemmen was echt super fijn, even lekker relaxen en gewoon genieten en afkoelen. Het droogte seizoen is hier begonnen dus echt veel regen valt er niet meer en het is hier gemiddeld zn 35 graden overdag. Uiteraard moesten we ook nog een keer of 80 op de foto met de lokale bevolking want tja we zijn nou eenmaal blank.

De terugweg was verrassend snel en we waren zo weer in Ilesa. En toen hadden wij dus het briljante idee om onze nieuwe vriendin thuis te brengen door een stukje te lopen vanaf ons huis naar de hare. Nu kan je dit op 2 manieren doen, de lange normale weg... of de korte weg door de bossen. Uiteraard kozen wij de korte weg, maar wat we niet wisten dat het om 18:00 pikke donker zou zijn en het was nu kwart voor 6. Dus de weg door het bos ging nog goed maar toen we eenmaal in haar wijk waren waren we toch een beetje verdwaalt. Gelukkig konden we na 20 mins dwalen de weg weer vinden en hebben we haar toch weer veilig thuis gebracht. Echter moesten wij nu nog zn 30 mins terug naar huis lopen. Nu hadden wij 3 de grootste lol terwijl we aan het lopen waren, vonden onze hostfamilies het een stuk minder leuk en hebben we een kleine preek gehad.

Maandag en dinsdag was het hier vakantie vanwege het slachtfeest van de moslims dus we hadden 2 dagen vrij... en dan gaan Lars en Yoeri doen waar ze goed in zijn....geen donder doen. Dus na 2 dagen helemaal niks te hebben gedaan werd het wel weer tijd voor een feestje.

Vrijdag hadden we een bruiloft dus we hadden nieuwe kleding gekocht en we konden gaan. Een bruloft hier bestaat uit 2 delen, eerst de rituele bruiloft en de dag daarna de officiele bruiloft. Dus vrijdag ging de zoon de hand vragen van de dochter bij haar ouder volgens de gebruikelijke manier met veel cadeau's. Daarna volgde een dansje samen met ons... en natuurlijk de ondertussen gebruikelijke ronde van het maken van foto's met ons.

De dag ernaa gingen we dus naar de officele bruiloft en deze was eigenlijk best saai. We kregen eten, na het eten was er al een kwart van de zaal weg en toen de cadeaus werden uitgedeeld was heel de zaal leeg. Daar zit je dan als wild vreemde op het feestje in een bijna lege zaal. Dus was het ook voor ons tijd om te gaan.

Voor gisteren (zondag) hadden we de watervallen geplant staan. Lars en Ik waren hier al een keer geweest maar de rest nog niet. Dus we gingen met een groep van 7 man (Lars, Emanuel, Chauffeur, Svenja (nieuwe duitser), Janna (duister uit ibadan die we eeste week hebben ontmoet), Gisela (onze duitse buurvrouw/mamma) en ikzelf) vroeg weg zodat we meer tijd hadden om te klimmen en dus meer konden zien. Toen we er aankwamen was het op het eerste niveau vrij rustig, maar toen we eenmaal op het 2de nieveau kwamen werden we gespot door 15 nigerianen die daar aan het zwemmen waren en die wilde wel heel graag met ons gaan zwemmen. Dus we besloten maar naar niveau 3 te gaan om daar te gaan zwemmen. Tuurlijk kwamen deze mensen ons achterna... maar toen we hadden duidelijk gemaakt dat we er vandaag geen zin in hadden om in de belangstelling te staan lieten ze ons met rust. Op niveau 3 kan je hoofdzakelijk douchen onder een waterval maar dan nog het is iets wat ik nog nooit gezien/gedaan hem en het is serieus geweldig. Het was daar zo ontzettend mooi.

Na een uurtje gedouched te hebbben besloten we terug te gaan naar nivueau 2 hier kan je zwemmen en onder een grotere watervallen staan en het is daar ook een stuk mooier. Onze vrienden waren ondertussen weer weg dus hadden we het rijk voor ons alleen daar. Op niveau 2 kan je dus achter de waterval komen en het is daar serieus magisch. Ben ondertussen op een hoop plekken geweest en ik heb een hoop waterwallen gezien maar dit sloeg echt allen. Zoooo ontzetten gaaf.

Nadat Lars en Ik 2 nieuwe watervallen hadden gemaakt. De 'Dutchfalls' was het tijd om naar huis te gaan aangezien Janna weer terug moest naar Ibadan en optijd de bus moest hebben.

Ik heb eindelijk goede foto's kunnen maken van de waterval dus zal ze binnekort proberen te uploaden.

Verder weet ik niet hoe het bij jullie in het nieuws komt, of dat het uberhaud wel op het nieuws komt. Maar er zijn hier dus in het noord oosten van het land wat aanslagen geweest vorige week waar meer dan 100 doden zijn gevallen. Nu hoeven jullie zich geen zorgen te maken want het is een heel eind van ons vandaan ( ongeveer zn 20 uur rijden met de auto) en de plek waar wij zitten is nog steeds volkomen veilig dus geen rede voor paniek.

Tijd zit er hier bijna weer op en ben al bijna door men verhaal stof heen. Deze week staat er weer een bruiloft geplant alleen dan in lagos, van een vriend van emanuel, we gaan er heen als VIP's :D.

Heb vorige week ook nog wat foto's online gezet voor de gene die ze nog gezien hebben ik zou zeggen neem een kijkje en tot snel!

Els

Je gaat toch niet naast je schoenen lopen hè? Haha geniet nog maar even van je VIP-status, zal in NL wel weer over zijn :P Ben erg benieuwd naar de foto's van de waterval! X

margreth van de noort

ben ook heel erg benieuwd naar de fotos van de waterval
groetjes van hier allemaal

je muttie

Wat een verhaal weer. Volgens mij heb je alleen maar gefeest. Nu nog de foto's van de waterval.
X x x x x

Ben en Riet

Ha die yoruba
Wel een mooie naam hoor .,echt speciaal iets voor jou .
Zo jullie eten daar heel wat af zeg en feesten in overvloed maar ik denk dat er tussendoor ook wel het nodige gedaan wordt.
Gezellig zo n duitse dame weer wat duits op te halen .
Ja je moet wat geduld hebben om lekker te kunnen zwemmen maar dan heb je ook iets zo te horen het is daar niet alleen maar primitief.Ja en dan die belangstelling is wel leuk maar afen toe jezelf zijn is ook wel lekker .
Ja ook daar word je dus wel in de gaten gehouden en moet je ook op tijd terug zijn .
Maar wat een schitterende watervallen en natuur zeg een hele ervaring ,geniet er maar van want dat zal je niet vaak meer tegenkomen .
Geniet van de volgende bruiloft , misschien kan je ook nog foto s van de bruiloft maken kijk uit naar het volgende avontuur .
Groetjes Ben en Riet

cock en jaap

Heb net je twee laatste verhalen gelezen. Het is leuk om te lezen en wij steken toch ook meteen iets op van hoe men daar leeft. Volgens mij ga je niet echt om met hele arme afrikanen, maar ik kan het mis hebben. Jaap en ik hebben van de week een documentaire gezien die zich afspeelde in Kenia. Al 4 seizoenen geen regen gevallen en de armoe en ellende daar is verschrikkelijk. Dat soort beelden blijven op je netvlies staan en je denkt dan ook meteen dat het in heel afrika zo is. Inderdaad hebben wij over de aanslagen in Nederland gehoord, en meteen dacht ik aan jou. Maar fijn dat je schreef dat dat nog 20 uur rijden bij jou vandaan is. Je schrijft 35 graden, nou hier hebben wij vanochtend om 9 uur staan schrappen hoor, ijs op de autoruiten. Wat een verschil toch. Jaap gaat op dit moment kijken naar de vriendschappelijke voetbalwedstrijd Nederland-Duitsland (voor zover dit mogelijk is). Het blijft altijd een beetje beladen. Nou Yoeri dank je wel voor je verhalen. We vergeten je niet en tot de volgende keer. Groetjes van ons beiden.

fam vd sluis

hai yoeri
wat een mooi verhaal weer en jullie feesten wat af en nog dames om jullie heen wat wil je nog meer en wat mooie foto's van de watervallen en jullie hebben beter weer dan hier hier is het al onder de 0 graden geweest tot het volgende verhaal
groetjes iris bas anita en glenn

Sven

Het is mooi om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
Watervallen blijven mooi. Vandaag en gisteren hebben wij er ook weer een paar bezocht. Supervet!

Veel plezier nog daar en geniet maar van je VIP status :P